andere jubileum molens
Als je twee weken voor de Molendagen met de molenmaker belt omdat het bovenwiel ontspoort is en er bovendien een aantal kammen zijn afgebroken, durf je nergens meer op te hopen. Evengoed kreeg Beijk B.V. het voor elkaar. Enkele dagen na het telefoongesprek waren ze met twee vakmensen om half 8 al aan het werk. Vrijdagavond waren de heren zover dat we weer voor de prins konden draaien. Geweldige service en een prima overleg. Absoluut vakwerk met respect voor het monument en een luisterend oor voor de molenaar. Alles bij elkaar grote klasse!
Martin Merkx - Molen "De Dageraad" Zeeland
Reactie plaatsen
Eerdere reacties (5)
Het strijken van de roede bij de achtkante stenen grondzeiler te Elshout bij Drunen. Die zijn hergebruikt in.....
Hergebruikt in Elden
Hallo, dit betreft de molen van Elshout, de "Vooruit" die helaas geheel gesloopt is kort nadat de roeden er uit zijn gehaald. Prachtige foto's!!! Mag ik ze eventueel gebruiken voor een publicatie svp? Hartelijke groeten, Kees Fitters, Nieuwkuijk.
De molenroeden zijn in het begin van het jaar 1951 met de mallejan achter de vrachtauto, vanaf de molen van Fons Rombout te Elshout, naar het station Drunen-Heusen gebracht. Vanaf daar zijn molenroeden zijn via de spoorlijn Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch verder vervoerd, dit was de dichtst bij gelegen spoorwegverbinding toen der tijd. Deze spoorlijn die tussen 1886 en 1890 is aangelegd, werd ook wel "Langstraatspoorlijn" of "Halve Zolenlijn" genoemd. De bijnaam voor de spoorlijn was afkomstig van de schoenindustrie die in deze streek gevestigd was. De roeden zijn gebruik voor de restauratie van molen de Hoop in Elden bij Arnhem. Molen de Hoop te Elden liep tijdens de tweede wereldoorlog behoorlijke schade op en kon voor langere tijd niet meer malen. In 1951 volgt een restauratie waarbij beide roeden door de firma Beijk werden vervangen. De roeden zijn ongetwijfeld door de firma Gebr. B. Pot te Elshout (ZH) vervaardigd. De kenmerkende manier van klinken is op de foto's duidelijk te zien. De binnenroede werd door de firma Beijk voorzien van de door Chris van Bussel ontwikkelde stroomlijnneuzen, terwijl de buitenroede Oud Hollands werd opgehekt. De roeden werden in Elden in 1977 vervangen door Bruniaroeden, die daar nu nog steeds draaien. Artikel van mijn hand staat in de molenvriend.
Zie artikel "molenroede op het spoor" in de Molenvriend nummer 87 uit 2014