andere jubileum molens
Door uitstekend vakmanschap en grote kennis van zaken gekoppeld aan een hoge standaard tot behoud van authenticiteit heeft Beijk Molenbouw te Afferden bewezen in staat te zijn tot goed en gedegen onderhoud van bestaande molens. Ook de volledige restauratie van zwaar onderkomen molens wordt door hen op uitstekende wijze en tot volle tevredenheid uitgevoerd. Gedurende de afgelopen 10 jaar is de molenstichting Gemert-Bakel bijzonder tevreden over de door dit bedrijf geleverde prestaties.
Derk de Graaff - Molenstichting Gemert-Bakel
Reactie plaatsen
Eerdere reacties (5)
Het strijken van de roede bij de achtkante stenen grondzeiler te Elshout bij Drunen. Die zijn hergebruikt in.....
Hergebruikt in Elden
Hallo, dit betreft de molen van Elshout, de "Vooruit" die helaas geheel gesloopt is kort nadat de roeden er uit zijn gehaald. Prachtige foto's!!! Mag ik ze eventueel gebruiken voor een publicatie svp? Hartelijke groeten, Kees Fitters, Nieuwkuijk.
De molenroeden zijn in het begin van het jaar 1951 met de mallejan achter de vrachtauto, vanaf de molen van Fons Rombout te Elshout, naar het station Drunen-Heusen gebracht. Vanaf daar zijn molenroeden zijn via de spoorlijn Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch verder vervoerd, dit was de dichtst bij gelegen spoorwegverbinding toen der tijd. Deze spoorlijn die tussen 1886 en 1890 is aangelegd, werd ook wel "Langstraatspoorlijn" of "Halve Zolenlijn" genoemd. De bijnaam voor de spoorlijn was afkomstig van de schoenindustrie die in deze streek gevestigd was. De roeden zijn gebruik voor de restauratie van molen de Hoop in Elden bij Arnhem. Molen de Hoop te Elden liep tijdens de tweede wereldoorlog behoorlijke schade op en kon voor langere tijd niet meer malen. In 1951 volgt een restauratie waarbij beide roeden door de firma Beijk werden vervangen. De roeden zijn ongetwijfeld door de firma Gebr. B. Pot te Elshout (ZH) vervaardigd. De kenmerkende manier van klinken is op de foto's duidelijk te zien. De binnenroede werd door de firma Beijk voorzien van de door Chris van Bussel ontwikkelde stroomlijnneuzen, terwijl de buitenroede Oud Hollands werd opgehekt. De roeden werden in Elden in 1977 vervangen door Bruniaroeden, die daar nu nog steeds draaien. Artikel van mijn hand staat in de molenvriend.
Zie artikel "molenroede op het spoor" in de Molenvriend nummer 87 uit 2014